Vi förvaltar ett stort antal fastigheter vilket betyder att vi tar hand om ekonomi och praktiska detaljer. För allas trivsel och trevnad måste huset vara välskött och det krävs att alla hjälps åt att se efter sin lägenhet, gemensamma utrymmen och utemiljön.
Vi strävar efter att ge våra hyresgäster en god service. Har du frågor eller funderingar så kontakta oss så att vi kan rätta till felet. På tavlan i trappuppgången finns fastighetsskötarens telefonnummer.
Skötsel av lägenheten – om du själv vill fräscha upp lägenheten så tänk på att välja neutrala färger och tapeter. Om inte nästa hyresgäst accepterar färgen du valt så blir du skyldig att återställa i ursprungligt skick.
Värme och energi – värmen regleras i de flesta fastigheter automatiskt efter utomhustemperaturen. Du kan spara energi genom att duscha istället för att bada, att inte diska under rinnande vatten och att vädra snabbt och effektivt. Frosta av kyl och frys med jämna mellanrum, då drar de mindre ström.
Kök – vill du installera diskmaskin måste det göras av behörig installatör.
Bad & dusch – för att inte störa grannarna är det bara tillåtet att duscha och bada mellan 06.00-23.00. För att undvika stopp, tänk på vad du slänger i toaletten!
Tvättstuga – i de flesta fastigheter använder vi oss av en bokningstavla där du kan boka tid med din tvättcylinder. Respektera att avboka tid som du inte har möjlighet att utnyttja. En gyllene regel är "att lämna tvättstugan i det skick som du själv vill finna den". Torka av maskinerna, rengör tvättmedelsfack, rensa filtret i torktumlaren och torka av golvet.
Ohyra och skadeinsekter – skulle du få ohyra i lägenheten, t ex mjölbaggar eller kackerlackor, är det din skyldighet att genast kontakta oss på Bostaden.
Farliga djur - du får inte inhysa farliga djur i lägenheten. Detta gäller giftiga djur eller djur som på annat sätt kan vara farliga eller vålla olägenheter för barn och vuxna som bor i fastigheten. Innan du skaffar ett dylikt djur måste skriftligt tillstånd fås av fastighetsägaren eller dennes ställföreträdare. Detta gäller även om eventuellt tillstånd lämnas av t.ex miljöförvaltningen och/eller annan myndighet.
Kabel-TV – de flesta av våra fastigheter har kabel-TV. Uppsättning av egen parabol skall godkännas av hyresvärden.
Trapphuset och entrén – håll trapphus och entré fritt från barnvagnar, cyklar o dyl. Vid eventuell brand eller olycksfall är det livsnödvändigt att kunna ta sig fram snabbt. Egen dörrmatta skall ligga innanför dörren.
Balkongen – har du balkong så njut av den! Dock är det inte tillåtet att grilla på balkongen och blomlådor måste hänga på insidan av räcket. Kontakta oss på Bostaden innan du sätter upp egen markis, balkongskydd eller parabol.
Grannsämja – mellan 22.00 och 06.00 måste ljudnivån på musikanläggning, TV och liknande vara dämpad. Skall du ha fest så informera dina grannar, även om detta inte medför att ljudnivån får störa din omgivning.
Hyran – en gång i kvartalet skickar vi ut förtryckta hyresavier. Använder du dessa, kan du vara säker på att betalningen blir rätt bokförd hos oss. Om du inte använder avierna måste du vara noggrann med att uppge lägenhetsnummer, ditt namn samt vilken månad betalningen gäller för. Var också noga med att uppge rätt bankgironummer. Hyran betalas alltid i förskott. Betala i god tid så undviker du onödiga kostnader och eventuell uppsägning. Skulle du av någon anledning tillfälligt ha problem med betalningen, kontakta oss på kontoret så att vi gemensamt kan finna en lösning på problemet.
Hyresavtalet – Ansvaret för vad som händer i lägenheten ligger i första hand på dig som står för kontraktet. Detta ansvar gäller även för eventuella besökare hos dig. Enligt hyreslagen får du lov att hyra ut din lägenhet i andra hand – efter vårt godkännande – om speciella skäl föreligger, t ex studier på annan ort. Hör av dig så hjälper vi dig gärna med de praktiska frågorna. När det gäller överlåtelse av lägenheten eller om du vill byta med annan hyresgäst, måste du också kontakta oss för godkännande. Hemförsäkring – är ett krav. Den gäller i de flesta fall inte bara vid inbrott och skador på dina tillhörigheter, utan täcker också vissa delar av kostnader, som du annars kan bli betalningsansvarig för.
Nycklar och lås – Vid tillträdet av lägenheten fick du ett antal nycklar. Tappar du bort en nyckel måste du själv betala för en ny. Kontakta oss för beställning. Visar det sig att nycklar är på drift och vi måste byta ut vissa lås kan du bli betalningsansvarig. Om du skulle låsa dig ute och måste anlita låssmed står du själv för kostnaden.